Blogposts
Blog
Geplaatst op dinsdag 21 september 2021 @ 13:19 door -Postman- , 638 keer bekeken
Cornelis Vreeswijk
Nederlandse, in Zweden opgegroeide singer/songwriter en acteur, geb. 8 aug 1937 (IJmuiden).
Debuteerde in 1961 met Zweedstalig materiaal.
Nam in de jaren '60 al af en toe Nederlandstalige liedjes op, maar zijn grote doorbraak in ons land kwam pas in 1972 toen hij enkele van zijn liedjes
in het Nederlands had vertaald.
Overleden op 12 nov 1987.
Groeide in Zweden uit tot een cultfiguur, daar zijn pleinen en parken naar hem vernoemd en in Stockholm staat zelfs een Vreeswijk-Museum.
Eerste hitversie van Veronica heeft niets met de zeezender te maken; de tweede -die in deTipparade bleef steken- wel.
Zie: muziekvideo nr.1 en nr.2
het Digitale Whiteboard
berichten uit allerhande informatiebronnen (niet -speciaal- chronologisch) klik op een blauwe txt-link
[01] http://www.cornelisvreeswijk.nl [02] http://music.xs4all.nl [03] http://jeugdsentimenten.net [04] http://www.newfolksounds.nl
[05] http://www.polkahome.com [06] http://www.schrijversinfo.nl
Video-Carousel - Cornelis Vreeswijk
klik op de link hieronder, daarna op een willekeurige foto/afbeelding, en een muziekvideo wordt gestart.
» http://info.com
Aan de linkerzijde scroll je naar de video van je keuze.
Foto album(s) » http://www.discogs.com |
» http://www.pinterest.com |
YouTube Channel
» http://www.youtube.com Cornelis Vreeswijk - assortiment muziekvideo's + info
kORT & kLEIN
Korte, kleine berichtjes, achtergronden en wetenswaardigheden (niet chronologisch)
Tijdsbeeld 71/72
Cornelis Vreeswijk - de blues tussen Stockholm en IJmuiden
Een artiest drukt in 1972 op eigen wijze zijn stempel op de hitlijsten in Nederland en België.
De in Zweden wonende troubadour Cornelis Vreeswijk zorgt voor hits en opschudding met de nummers Veronica en De Nozem En De Non.
De in 1936 geboren Cornelis Vreeswijk verhuist met zijn ouders naar Zweden als hij 12 jaar oud is.
Na zeven jaar gaat zijn moeder, gekweld door heimwee, terug naar IJmuiden. Cornelis blijft met zijn oudere zuster in Zweden.
Hij is dan 19 jaar en studerend.
Dan al zingt hij liedjes, zichzelf begeleidend op de gitaar.
Geleidelijk aan ontwikkelt hij zich tot één van de grote sterren van de Zweedse lichte muziek.
Als Vreeswijk in 1972 voor de eerste maal een plaat in het Nederlandse maakt, is hij in Zweden een beroemdheid.
Hij heeft cultuur- en platenprijzen gewonnen, speelt regelmatig in films en TV-stukken en wordt zeer gewaardeerd vanwege zijn fraaie teksten.
Die teksten zijn zijn sterkste kant: eerlijk, scherp en dichterlijk zonder gekunsteld te zijn.
Hij zet zijn teksten op ballade-achtige muziek, die hij op zijn gitaar vertolkt.
Zijn opvallende stemgeluid verleent elk liedje zijn eigen sfeer.
Voor zijn eerste Nederlandstalige LP, Cornelis Vreeswijk, vertaalt hij zelf zijn Zweedse liedjes.
Hij krijgt er in oktober 1972 een Edison voor.
Een jaar later wordt de plaat met goud bekroond.
Met de single Veronica scoort hij in september 1972 zijn eerste hit.
Kort daarna verschijnt de maxi-single De Nozem En De Non.
Verschillende kerkelijke gezagdragers vinden dat het liedje verboden moet worden.
Vanuit zijn huis in Zweden kan Vreeswijk alleen maar lachen om zoveel bekrompenheid.
Heel Zweden lachte met hem mee.
Achterflaptekst van het boek: Misschien wordt 't morgen beter (2014) Rutger Vahl
In Nederland is hij bekend van bescheiden hits als de `De nozem en de non' en `Veronica' .
Maar in zijn tweede vaderland Zweden zien ze Cornelis Vreeswijk als de Scandinavische evenknie van Bob Dylan, Leonard Cohen en Jacques Brel.
Hij verhuisde op zijn dertiende van IJmuiden naar Zweden, waar hij uitgroeide tot de grootste singer/songwriter van zijn generatie.
Maar in 'Misschien wordt t morgen beter' laat Rutger Vahl zien dat Cornelis Vreeswijk (1937-1987) nooit los van Nederland is gekomen.
In 1972 keerde hij terug om ook zijn geboorteland te veroveren.
Cornelis Vreeswijk was even productief als zelfdestructief.
Een jaloerse alcoholist die elke relatie verstikte, maar ook een tekstdichter van een kaliber dat zeldzaam is in de popmuziek.
Hij schreef over de achterblijvers in de welvaartsstaat, over vrouwen en vriendinnen.
Bovenal liet hij zich inspireren door literatuur en muziek, zijn twee grote liefdes.
Een reis door Vreeswijks universum voert langs alle pieken en dalen van een artiestenleven, maar brengt ons ook bij Ernest Hemingway en Walt Whitman,
Amerikaanse bluesgiganten, The Beatles, Georges Brassens en de Braziliaanse meestergitarist Baden Powell de Aquino.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.