Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 18 maart 2020 @ 12:03 door -Postman- , 583 keer bekeken



De 'schokkende' waarheid over Pophistorie-NL 2.0
 



Er wordt met enige regelmaat gevraagd waar DMA vandaan komt en wie/wat er achter zit.
Wel, om niet steeds het hele verhaal te vertellen is hier de vóórgeschiedenis van DMA en Pophistorie.clubs.nl.


De tekst(en) hieronder zijn overgebleven van blogs destijds op Web-Log en later Hyves.
Ze stammen dus uit de jaren '80.
De geschiedenis van de boven genoemde providers zal -inmiddels- wel bekend zijn.
Lees onderstaande -uitgezonderd een enkele aanpassing- dan ook in de voltooid verleden tijd



Wie is dat toch, die man die overal die stukjes schrijft

Tja, wat zal ik zeggen ..... ik heb zo hier en daar wel n's stukjes geschreven, op een forum of site.
Niet zelden bij een rubriek die over een zeezender ging.
Als je die stukjes leest wordt je meteen duidelijk dat ik 't Piratengevoel' -iets wat voor veel jonge mensen een absoluut mysterie is-

bijna met de paplepel ingegoten heb gekregen.
Een deel van die stukjes of noem 't praatjes -ik ben er een heleboel kwijt- heb ik hier bijelkaar verzameld.

Toen in 1974 zeezender Veronica (en alle anderen) moest stoppen heb ik lange tijd rondgelopen met de idee zelf iets te beginnen
- maar dan aan land.
Vijf á zes jaar later was 't zover, een goede kennis van me kon een FM-transistorzender kopen ergens in Zeeland.
Die werd opgehaald en daarmee begonnen de experimenten die binnen een jaar uitmonden in een volgende/betere stereo FM-zender
plus een tweede zender, overgenomen van een burgervliegveld en (door onze eigen TD) omgebouwd voor FM.

Een formidabel 19inch gevaarte, in de vorm van een ladenkast (net geen meter hoog) van Italiaanse makelij.
Later kwamen daar nog twee transistor TV-zenders bij, merk Siemens, plus nog een laag-vermogen reserve FM-zender.
Deze laatste, ook een buizenzender,  werd -in z'n geheel- door onze eigen TD gebouwd.

Een transistorzender, en dan met name de goedkope versies, komen ondanks het feit dat er 103FM zou zijn ingesteld
ook door op bijv. 95FM, 101FM, 104FM, enz.
Gelijktijdig dus met de ingestelde 103FM en dat noemt men 'spiegels'.

Een buizenzender geniet de voorkeur boven een transistorzender oa. vanwege de goede stabilitiet, het heldere geluid en
het feit dat er nauwelijks of zelfs geen sprake is van 'spiegels'.
Dwz. als er bijv. 103FM was ingeregeld dan bleef dat ook zo, er was/is dus geen sprake van verloop.

Een buizenzender, door sommigen (ten onrechte) lampenzender genoemd, geeft als ie in werking is inderdaad
voldoende licht af om er een boek bij te kunnen lezen.
En bedenk wel, een buizenzender heeft meerdere buizen (lampen)
Op 't hoogtepunt van al die avonturen draaiden we met zo'n 25 vrijwilligers vanaf enkele plekken in Nederland en daarbuiten.
Ten eerste vanuit Rotterdam (103FM) maar ook vanuit Leiden, en een kleinere zender (de reserve) vanaf een camping
net over de grens in België.

Ook op TV gebied werd de ether 'onveilig' gemaakt, toen dat nog relatief gemakkelijk kon door 'in te stralen' op een 'kopstation'.
Maar ........ zoals zo vaak, we werden té groot en té bekend bij bepaalde overheidsinstanties (RCD - Radio Controle Dienst
inmiddels omgedoopt in Agentschap Telecom)

Radio Aktief (want zo heette het station) trok verschillende mensen aan ............ niet alleen luisteraars maar ook DJ's
en presentatoren.
Zo hadden we een voormalig chirurg die 's avonds laat met behoorlijk succes een platenprogramma verzorgde
á la Willem Duys.
Hij had z'n schaapjes op 't droge, niets meer om handen, en was op zoek naar iets wat ie nog nooit had gedaan.
Maar ook een DJ van een discotheek in Hoek van Holland die als een razende tussen de studio en discotheek heen en weer
pendelde om maar geen uitzending te missen.
Hij moest en zou live z'n programma's presenteren.

Er was een jeugdprogramma (13-20) met passende muziek en DJ in de leeftijd die deze groep aansprak.
Elke vrijdag een bioscoop- en evenementen/uitgaans agenda van twee uur.
Tegen een kleine vergoeding draaiden we plugplaten van Nederlandse -meest lokale- artiesten.
Er waren thema non-stop programma's d.w.z. alleen jaren '60 of alleen Country of Hollands enz., enz.

Veel succes hadden de marathonuitzendingen, zoals een heel weekend Elvis of Beatles.
De onvermijdelijke verzoekplatenprogramma's natuurlijk.
Een praatprogramma á la 't zwarte gat' - Veronica (land) heeft later een zelfde programma opgezet.
In dit programma werden paragnosten van allerlei terrein/routine uitgenodigd om in de studio aanwezig te zijn,
waarna de luisteraars vragen konden stellen.

Was er soms geen studiogast, dan ging 't bijvoorbeeld over 't oude Egypte of over UFO's, of over opvallende en vreemde

ervaringen van luisteraars, op allerlei gebied.
Een beetje te vergelijken met sommige hedendaagse TV-programma's over 't onbekende of schijnbaar onmogelijke.
Vervolgens een dierenprogramma, verzorgd door een dierenartsassistente die wanneer dat nodig mocht blijken
metéén kon doorverwijzen.
En uiteraard ontbraken de bekende Top40 en Goud van Oud programma's niet.

Er kwamen op een gegeven moment ook DJ's over van andere Rotterdamse etherpiraten, en zelfs een medewerker van de
roemruchte RNI zeezender kwam onze gelederen versterken.
Die leverde o.a. diverse bruikbare tips/ideeën en studio/zendermateriaal.

Ook toen waren we al bezig met computers, dwz. we zonden vaak aan het eind van de daguitzendingen
(meestal was dat om een uur of 02.00 's nachts) een bandje met computerprogramma's uit.
Menig Commodore64 pionier die op die manier een spelletje of programma via ons uit de ether heeft opgepikt.
Voor de gewone luisteraar was dit niet echt interessant of je moest van een serie suizen en piepjes houden.

Met Italiaanse Televes antennes (tig dB signaalversterking) waren we met gemak tot ver voorbij Utrecht te beluisteren.
Met deze professionele omroepantennes die zoals gezegd in Italië gemaakt en gebruikt worden, is het mogelijk -dmv. versterking
van de uitgezonden frequentie- een zender met een relatief klein/laag uitgangsvermogen 'op te peppen' tot het niveau van een
middel- tot hoogvermogenzender.
Hierbij dient natuurlijk alles goed afgesteld en op elkaar ingeregeld te zijn.

Als de drie radiozenders gelijktijdig uitzonden bestreken we vanaf de kust gerekend, dus half Nederland.
Maar .......... toen we vanuit Rotterdam nóg een nieuwe zender wilden opzetten sloeg de toenmalige RCD onverbiddelijk toe.
Tja, daar kon je natuurlijk op wachten.
De heren stonden wel even te kijken van de inrichting van de studio, en weerhielden zelfs de meegekomen politie ervan om deze
ter plekke te ontmantelen en mee te nemen.
Alleen de zender moest mee vonden ze, verder mocht alles blijven zoals 't was.
Pfffff, dat scheelde dus een berg centen kan ik wel stellen, al ging 't maar om één studio.

Alhoewel ............. een reclameboodschap bij Radio Aktief was toch zo'n 4 á 5 honderd gulden per maand, dus bij 10 of meer
van zulke boodschappen per maand ............. reken maar uit.
Ik ging elke maand rond om de diverse enveloppen op te halen !
Onwillekeurig -maar volkomen onterecht natuurlijk- bekruipt je dan een beetje het idee/gevoel van mafiatoestanden, je weet wel ....
het ophalen van 'beschermingsgeld'.
Daarvoor kreeg de middenstander indien gewenst een professioneel ingezongen/gesproken boodschap met een eigen unieke tune erbij.
De productie daarvan werd uitbesteed aan een Rotterdams bandje dat zodoende ook weer iets extra's verdiende.

Een boete en/of inbeslagname van aparatuur kon meteen uit 't reclamepotje betaald worden.
Maar ja, de heren wetshandhavers kregen natuurlijk wel door dat een simpele sluiting niet hielp, dus kreeg ik een kort geding
aan m'n broek (destijds nog Gerechtsgebouw Noordsingel - Rotterdam).
Toen was 't echt over, want dan wordt er met zaken gedreigd (oa. FIOD) die echt niet leuk meer zijn.
Daar kwam nog een klacht van BUMA/Stemra bij, maar daarover later.

Enfin, de studio's stonden er nog, dus waarom geen programma's voor andere piratenstations te lande gemaakt.
Die konden altijd muziek (liefst voordelig) gebruiken en wij hadden een ruim voorzien platenmagazijn.
* Hieruit is jaren later DMA Dutch Mountains Archives ontstaan.

Via FRM (Free Radio Magazine) werd Sound Productions Rotterdam opgezet (advertenties in FRM) met een aanbod van 'ingeblikte'
programma's op tapes/cassetes.
Op die manier voorzagen we dus vrije radio stations elders te lande van muziek ..... de studio's haden we nog dus waarom die niet te gelde maken/houden.
We voerden diverse genre's met namen als: Gouwe Ouwe, Top40, Country, Bruin Café, Mix, Jeans en wat al niet meer voor soorten/stijlen muziek.
Vooral de DiscoRemix serie deed 't erg goed.
Deze bestond dan ook uit een remix van soms een half uur non-stop.
Een heel karwei om die BPM's (Beats Per Minute) op elkaar af te stemmen zodat alles mooi in elkaar overvloeid.
Gelukkig voorzag Disco-Net (Katwijk aan Zee) hierin en was overal wel een mouw aan te passen.

Je zou n's moeten weten welke gerenomeerde platenzaken en zelfs een muziekverhuurbedrijf (meest voor de horeca) zaken met je willen doen
als ze ergens een graantje (lees guldens) mee konden pikken.
Uiteraard alles 'onder de tafel', of spreek ik dan in raadsels ?

We raakten bekend met de redactie van FRM en hebben toen ook nog enige tijd voor kopij gezorgd (+fotoreportage) over 't piratenwereldje
in 't Zuid-Hollandse, op dat moment één van de meest roerige/opstandige regio's op dat gebied.
De RCD maakte echt overuren; tegenwoordig werkzaam onder de naam Agentschap Telecom.

Hoe kon dit allemaal zo snel en groot uitgroeien ?
Tja, .......... je kunt 't geloven of niet maar, er bestond een 'Piraten Technische Dienst'.
Een groepje studenten van een technische school die gebeld konden worden als er problemen waren.
Ze kwamen na een telefoontje waarin het euvel werd omschreven meestal binnen een uurtje voorrijden.

Men kwam dan gewoon zoals elke andere monteur met een bestelauto (zonder reclametekst of logo uiteraard) voorzien van alle
benodigde meetapparatuur, onderdelen en gereedschap voorrijden waarna het euvel terplaatse werd verholpen.
Uiteraard was deze dienst -die overigens ook 's avonds en in het weekend werkte- niet gratis; maar een extra reclameboodschap
verdiende dat wel weer terug.

Zoals ik al eerder vertelde, SPR deed 't erg goed via FRM.
Alleen dat vonden de heren van BUMA/Stemra niet zo heel erg leuk, dus ..........

Tja, dan maar een legale status zien te verkrijgen voor de nog overgebleven landpiraten.
De kontakten waren er toch al via 't FRM dus overleg was niet echt moeilijk.
Ze allemaal op één lijn krijgen was bijna onoverkomelijk maar toch lukt 't om Stads Radio Rotterdam van de grond te krijgen
als overkoepelend orgaan van diverse stations.

Dit alles via 't officiële orgaan SBLRN - Stichting Bevordering Lokale Radio Nederland - waarvan ik secretaris was.
Maar toen kwamen de computerjaren.
In 't begin met een 8088 IBM en 't 'summum DOS'.
Nee ......... maar nou was niets meer onmogelijk (dachten we met z'n allen toen) ....... met DOS, kun je 't je voorstellen ?

Op 't web zul je daar niet zo erg veel van merken; de blogs, verzamelgidsen en sites die ik probeer(de) te onderhouden zijn (waren) een hobby.
Eigenlijk kan alles veel mooier en/of groter opgezet worden -maar zoals zo vaak- ik heb net zoals jullie maar 24 uur in een dag ter beschikking.
* Tegenwoordig blijft alles een beetje beperkt tot Clubs.NL, BlogSpot.NL en YouTube.
    Heb Facebook, MySpace, Google+ en Tumblr ook nog een poosje geprobeert, maar om een of andere reden voldeden die niet.


Op de achtergrond doe ik nog wel iets voor groepen enthousiastelingen -binnen-/buitenland- bezig een 'Golden Oldies' station c.q.
ouderenomroep op te bouwen.
't (Piraten)bloed kruipt toch waar 't niet gaan kan, want tegenwoordig gaan er streams over het web met diverse GB's aan muziek;
alleen niet meer onder de naam Radio Aktief.

Overigens heeft de RCD ooit maar één keer een zender in beslag weten te nemen.
Die bevond zich nooit op dezelfde plek als de studio en kon indien nodig vliegensvlug ontkoppeld worden en naar elders vervoerd.
Maar het verlies van een dure antenne kwam ook hard aan.

De studio's zijn weer helemaal intact, alle vinyl, tapes/cassettes en jingles plus een  buizen FM-zender en de twee TV-zenders
zijn (opgeslagen) nog aanwezig, dus .............
Ooit opnieuw beginnen ? nee ....... waarschijnlijk niet.
Als er iets op Radio of TV gebied gebeurd dan is 't via 't web.
Technieken (hard- en software) is voldoende in huis en worden ook voortdurend getest, nu de -overigens- legale paperassen nog.
Dat zal wennen worden, en hiermee bedoel ik natuurlijk .............. het werkenop legele basis.

Uit boven en/of onder vermelde tekst valt m'n huidige leeftijd met gemak vast te stellen.
Verstand komt met de jaren, luidt het spreekwoord.
Dan zou ik intussen dus ....... nou, vergeet 't maar, da's dus volslagen onzin.
Getuige 't feit dat ik er een ongelofelijk plezier in schep 's heren wegen onveilig te maken door er regelmatig met een redelijk
forse quad overheen te stuiven.

Och, oud zijn zit alleen aan de buitenkant, toch ?




Postman .........



Een voorbeeld van wat teksten die hier en daar op 't web rondzwierven, geheel zoals hierboven in Vrije Radio sfeer


Deel 1

Dit zijn wat losse opmerkingen en kladteksten die ik bij elkaar in een file heb geplaatst.
Ik hoop ze ooit nog n's uit te werken tot een goed lopend verhaal of omschrijving.
De reden is dat men soms wil weten wie die Postman dan wel is.

Wel .....
Ik ben xxxxxx en geboren in 1952 te Rotterdam (ook wel Rotjeknor)
In badplaatsen te herkennen aan een badlaken met de tekst: HIER LEGT EEN ROTTERDAMMERT .....

Mijn eerste ervaringen met zeezenders stammen van winter 1959.
Mijn moeder had via via gehoord, of in de krant gelezen, dat er ergens op de Noordzee een schip lag dat radio
uitzendingen ging doen (tests).
Nieuwsgierig als ze was heeft ze de zender opgezocht en de afstemschaal verder (vrijwel) nooit meer aangeraakt.

Zodoende kreeg ik dus al vroeg het radiovirus te pakken.
Ik ben nooit meer genezen, maar dat is volgens mij alleen maar een zegen.
Ik kan me herinneren dat voor hedendaagse begrippen de uitzendingen (aankondigingen) nogal houterig waren, met voorgelezen
reclameboodschappen in nauwkeurig bijna overdreven netjes uitgesproken Nederlands.

Jingles waren er nog niet en gelikte reclame met muziek en pakkende tekst al helemaal niet.
Maar het avontuur was daar ....... en op de een of andere manier proefde je dat door de uitzendingen heen.

Deel 2

Ondanks m'n voorliefde voor radio Veronica ben ik later toch een enorme fan van RNI - Radio Northsea International geworden
En dat ben ik nog steeds.

Ik ben zelfs morning DJ geweest bij de landversie van RNI (in Rotterdam) van dit populaire station,
(misschien ken je het nummer W.O.L.D. van Harry Chapin nog - I am the morning DJ of W.O.L.D.)
Met antennes ruim 80 meter hoog boven op een kerktoren domineerde deze zender alle anderen
..........
Nah, behalve Radio Aktief dan natuurlijk.

Voor Radio Aktief programma's maken, en ook nog n's gast DJ (via tapes) bij een ander station is leuk ...... maar wel vermoeiend,
geloof me, 24 uur is nooit voldoende om te doen wat je allemaal zou willen.
Maar och .... 't was 't allemaal waard en leuk voor zolang 't duurde.
Ik heb in die tijd veel geleerd en financieel ging het 'redelijk' voor de wind (reclamegelden)

Terug naar de zeezender RNI
Ik ben altijd een bewonderaar van de professionele aanpak van Meister en Bollier (MeBo) gebleven
En toen het jinglepakket met z'n fantastische uitstraling werd ingevoerd was ik helemaal verkocht
Zo hoorde een radio station met een format voor jong Europees publiek te klinken en 'Man of Action' werd een van m'n 'All Time Classics' !
Ik heb altijd geprobeerd dit voorbeeld te volgen, ook nu nog in m'n diverse radio avonturen op het web
Soms op de voorgrond als DJ/presentator, maar meestal werk ik ergens op de achtergrond mee

Nog wat stukjes die ik terug heb gevonden:

Radio Veronica heeft bij mij altijd een bijzondere plaats ingenomen
Zelfs toen ze later aan land verder gingen/moesten; met hun bestorming van het Nederlandse omroepbestel en het feit
dat ze binnen de kortste keren de A-status wisten te bereiken
Je bent jong en .....

Wie zijn of waren die medewerkers van dat vrije radiostation dan ?
Een stuk nostalgie, en opsomming van wat toen 'Radio Aktief' was:

Radio Aktief 103 FM stereo - Rotterdam, presentatoren en DJ's

Bob McCoy (aka ondergetekende) - gevarieerd met Top40 en bioscoopagenda, evenementenagenda, stadsjournaal
mede oprichter Radio Aktief medewerker Free Radio Magazine FRM (free lance)
morning DJ bij Radio Northsea International (RNI) R'dam (gast DJ)
secretaris Stichting Bevordering Lokale Radio Nederland (SBLRN)
Beheerder diverse radiostreams via internet

Initiatiefnemer en beheerder/manager van Dutch Mountains Archives

Billy Canova - gevarieerd en verzoekjes, specials (oa. Elvisdag, Beatlesdag)
verzorging non-stop programma's en middag lunchprogramma
schijven voor bedrijven
beheer studio en zenders - bouw en afregelen antennes
mede oprichter Radio Aktief
medewerker Free Radio Magazine FRM (free lance) (overleden)

Chiel Knoppen - gevarieerd met verzoekjes
studio opbouw/inbouw en technisch onderhoud
Beheer Radio Aktief in België

Bougie Bee - disco en Top40 met verzoekjes
DJ discotheek (Hoek van Holland)
organisator Radio Aktief Drive-in Disco Shows (België) incl. busvervoer

Ron - ouderenprogramma - platenmozaik (á la Willem Duys) 's avonds en 's nachts, met verzoekjes - techniek Bob McCoy
(medisch specialist/chirurg) (overleden)

Jolly Roger - (ex RNI) Paranormaalnacht met deskundige gasten
(weekend nachtprogramma) - een praatje en een plaatje
praat radio
leverancier van zender- en studio-benodigdheden
adviseur programma opzet ea.
medewerker Piraten Televisie Rotterdam PTR

Jimi McCoy - gevarieerd middagprogramma
geluidstechnicus (oa. concerten binnen- en buitenland)

Gerrie vd Water - gevarieerd middagprogramma

'de Nachtzusters' - duo presentatie - gevarieerd (incidenteel)

Paul - jongerenprogramma, Top40 en Disco

Peter van Dam - muziekmix en promotie/interviews lokale artiesten/bands
  (ex Radio Amerika - Rotterdam)

Els - huisdierprogramma door deskundige, incl. mogelijkheid tot vragen stellen en doorverwijzing naar dierenarts (omlijst met muziek)
  (dierenarts assistente)

Corrie - beheer en administratie discotheek

Bram - hoofd techniek, adviseur en zenderbouw

Henk - zenderbouw
  DJ en leiding Radio Aktief in Leiden

Arie - jingleproduktie en maker van het 'Radio Aktief 103' stationslied
  DJ Radio Aktief in Leiden

Michiel - Radio Aktief steunzender grensgebied (Belgie)

div. andere helpers en sponsors (reclameboodschappen)
De band, de techneuten ......

Sound Productions Rotterdam - SPR
Non-stop programma's met namen als: Goud van Oud, Mix, Bruin Café, Top40, Jeans, Disco, Evergreens,
Euro-mix, Mix Laser730 ....

Dit alles maakte in de '80er jaren Radio Aktief mede door de horizontale programmering tot een geod beluisterd Rotterdams
radiostation en voorloper van legale lokale radio

Op het hoogtepunt van ons bestaan waren er in R'dam 2 zenders in de lucht, in Leiden 1 en 1 vanaf een camping net over de grens in Belgie

Op dit moment staan de overgebleven radio buizezenders, 2 Siemens TV-zenders en antennes (Televes) al bijna 40 jaar ergens opgeslagen

De studio's waarvan de apparatuur (gelukkig) nooit in beslag is genomen zijn nog in bedrijf.
De foto's (streamchecks) elders op deze Hyve geven een gedeelte van één van de beschikbare ruimtes weer.
(Brainpark unit 1 - studio 1 streamer) bijgenaamd: de UFO

Overige aktiviteiten destijds - de meeste van deze initiatieven zijn inimddels offline:
kralingenpop1970.web-log.nl, offshoreradio.web-log.nl, freeware4u.web-log.nl, bannerzone.web-log.nl, p2pclients.web-log.nl,
kazaalite.web-log.nl, streamerp2p.web-log.nl, p2preview.web-log.nl, zeezenders.verzamelgids.nl, flowerpower.verzamelgids.nl,
beatbox60s.verzamelgids.nl, beatbox70s.verzamelgids.nl, diverse streaming webradio en Tv projecten, rondelen.web-log.nl,
rondelenonline.weblog.nl, rondelen2.web-log.nl, rondelenjongeren.web-log.nl, Dutch Mountains Archives muziekarchief '50 - heden,
D2D CityScape Archive beeldbank


* UPDATE: 2019
Veel hierboven genoemde 'webzaken' zijn achterhaald en niet langer aktief
Alle aandacht gaat nu naar pophistorie.clubs.nl en alle vertakkingen, oa. via social media

Hartelijke groeten aan alle toenmalige luisteraars en het Free Radio Magazine (FRM - José en Alfred).
Het team is na al die jaren nog steeds Aktief (de naam zegt 't al) maar nu veelal via diverse internetradio initiatieven.

Ik heb in die tijd best wat verdient, in het muziek- en piratenwereldje en daarnaast in de computersoftware business.
Veel daarvan is opgegaan aan nieuwe/betere audio- en zend apparatuur (van allerlei aard) en later computers.
Ik leer 't waarschijnlijk nooit (meer) af want er draaien nog steeds enkele radiostreams op internet.
(sinds mei 2019 niet meer)

 

* Nog steeds wilde plannen.
Dus zeg nooit, nooit.
Voor dat geval is 't één en ander achter de hand gehouden.
Zeg maar, om 't niet te verleren.
Hoewel .... fietsen verleer ....
Het is de bedoeling de nog lopende streams over afzienbare tijd op te heffen en om te zetten in één 24/7 web-radiostation.
Met de muziekserie All Time Classics (telkens ongeveer 1 uur) op het Pophistorie YouTube kanaal, wordt één en ander uitgetest.
Voor het testen hebben we een Spotify kanaal in gebruik; maar niet als Pophistorie-NL.
Een gevarieerd aanbod, kompleet met jingles vóóraf en tijdens.
* Met uitzondering van All Time Classics 001, destijds een probeersel met hier en daar misschien een 'schoonheidsfoutje'.


De naam en stationsjingles zijn er -of worden verder uitgewerkt- alsmede voorlopige afspraken voor reclameboodschappen ed. die
tezijnertijd zullen ingaan.
Zoiets vooraf plannen zorgt straks (mogelijk) voor een vliegende start en solide basis.
Geruime tijd geleden met succes enkele maanden non-stop online geweest met een eigen server.
Zodoende ben je niet meer afhankelijk van een provider, en daaruit -misschien- volgende 'perikelen', waar je niet op zit te wachten.


Tot die tijd blijft YouTube de uitvalsbasis en wordt dmv. een aantal kanalen gebruikt als test- en lanceerplatform.

Is ondanks de voorbereidingen één en ander niet te realiseren, dikke pech .... maar DMA en Pophistorie gaan gewoon door, want
ondanks alle 'professionele plannen' moet 't een hobby en dus leuk blijven.

* Overpeinzingen ter afsluiting van bovenstaande tekst(en):
Uitzenden via de ether, dus AM/FM heeft z'n beste tijd gehad; daarmee door blijven gaan is niet reëel.
Logischer is het verzorgen/aanbieden van muziekprogramma's via internet.
Het streamen van programma's heeft in korte tijd een enorme vlucht genomen en de groei is er nog lang niet uit.
Het telkens opwaarderen van G-voorzieningen -kort geleden van 4G naar 5G- is daar het beste voorbeeld van.
Een mobiele telefoon (smartphone) heeft naast allerlei spraak- en beeldaccessoires ruime mogelijkheden tot het afstemmen
(via internet) op een radiostream.

Neem die telefoon mee in de auto en de stream/uitzending wordt via Wifi doorgegeven aan 't audio systeem van het voertuig.
Op die manier kan 't ook werken als men bijv. lopend onderweg is via een Wifi verbinding met een draadloze hoofdtelefoon.
In een thuissituatie is 't uiteraard voordeliger de stream op te vangen/af te spelen via een PC of laptop.

Dwz. het internet is de 'nieuwe ether', en met bovengenoemde tele-accessoires zijn we er nog niet.
Er is al veel voorhanden maar er wordt al druk gebrainstormd over nóg meer en/of betere voorzieningen.
In ieder geval is DMA/Pophistorie-NL van plan hierin een -wellicht bescheiden- rol te spelen.
We willen 'het spel' met/via bovengenoemde technische mogelijkheden meespelen.


Hartelijke groeten
 

-Postman- 
(eindverantwoordelijke)


photo google_translate_logo_zps8a8818dc.jpg

 

 

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.